In de afgelopen jaren heeft er veel ontwikkeling plaatsgevonden op het gebied van aanbesteden. In de praktijk komen diverse vormen van onderhoudscontracten voor. Samen met u bekijken we wat voor uw situatie de beste manier van aanbesteden is. Voor onderhoudswerkzaamheden kan gekozen worden voor:
- Traditioneel inkopen op basis van een werkomschrijving en onderhandse aanbesteding;
- Inkopen op basis van prijs- en prestatieafspraken;
- Inkopen op basis van lange termijn samenwerking, waarbij u een partnerschap met uw leverancier aan gaat.
Prestatiegericht inkopen
Bij het inkopen op basis van prestaties kan de opdrachtgever bepaalde risico’s die gepaard gaan met het onderhoud verschuiven naar de opdrachtnemer. Daarnaast wordt de kennis en ervaring van de opdrachtnemer betrokken bij de voorbereiding van het onderhoudsplan, waardoor er voordelen behaald worden voor zowel opdrachtnemer als opdrachtgever. Een groot voordeel is vooral de mogelijkheid om het proces te verbeteren en hierdoor (faal)kosten te reduceren.
Prijs- en prestatieafspraken voor onderhoudsactiviteiten
In deze samenwerkingsvorm worden prestatieafspraken voor een korte termijn gemaakt. De samenwerking duurt vaak één onderhoudsinterval, zijnde de periode tussen twee onderhoudsactiviteiten voor hetzelfde bouwdeel. Hoewel de opdrachtnemer adviseert over de onderhoudsactiviteiten, bepaalt de opdrachtgever vaak vooraf de onderhoudscycli en onderhoudsintervallen. De opdrachtgever behoudt controle over het onderhoudsproces door werkoverleggen en toezicht op de onderhoudswerkzaamheden.
Lange termijn samenwerking
De overeenkomst wordt gesloten voor meerdere onderhoudsintervallen of de gehele exploitatieperiode van de woningen. De opdrachtnemer wordt in een vroeg stadium geselecteerd, waardoor ze in staat is om bij te dragen aan de onderhoudsstrategie binnen de kaders die de opdrachtgever vaststelt met betrekking tot de gewenste kwaliteit, de prestatiecriteria, de levensduur en de financiële aspecten. De opdrachtnemer controleert zelf de degradatie van de bouwdelen en monitort het onderhoudsproces, met name de gebruikerstevredenheid en geleverde kwaliteit.