Uit de praktijk

Een dag uit het leven van een Helix adviseur: Robert van Dijk

RobertRobert van Dijk - senior technisch adviseur | Helix heeft veel praktijkervaring op gedaan als elektrotechnisch en werktuigbouwkundig specialist, waarbij hij werkzaamheden verrichte bij o.a. woningcorporaties, ziekenhuizen, Rijksgebouwendienst (inmiddels Rijksvastgoedbedrijf) en industrieel vastgoed. Zijn installatiekennis heeft hij dit jaar verzilverd met het behalen van Hobéon certificaten op zowel Elektrotechnisch als op Werktuigbouwkundig gebied. Daarnaast heeft hij op bouwkundig vlak via de NVDO ook het BOEI-certificaat gehaald. Robert is multidisciplinair inzetbaar en neemt ons mee met een dag die hij in de afgelopen week beleefde.

Een dag uit het leven van: Robert van Dijk

05:15 uur: De wekker gaat af; Rotterdam wordt wakker, zo ook ik.

06:15 uur: Vandaag rijd ik naar Den Haag waar ik bij onze opdrachtgever op kantoor werk. Op de systemen van de opdrachtgever.

07:00 uur: Vanochtend start ik in mijn rol als BOEI-adviseur met het controleren van BOEI-rapporten. Omdat de opdrachtgever op een aantal zaken een eigen invulling heeft gegeven aan de BOEI systematiek is het belangrijk dat zaken juist en volledig zijn ingevuld. De gegevens worden namelijk niet alleen voor een MJOP gebruikt, maar ook voor de dagelijkse bedrijfsvoering van klachten, onderhoud en storingen.

10:00 uur: Overleg over de voortgang en de verbeterpunten. Uit het overleg komt naar voren dat we volgende week een inspectie op locatie gaan controleren omdat we twijfelen aan de volledigheid.

12:00 uur: Ik stap in de auto en rijd richting Utrecht. Vanmiddag ga ik met een opdrachtgever de rapportage doornemen van een uitgevoerde pilot. Helix heeft twee weken geleden een NEN2767 Quickscan uitgevoerd voor deze opdrachtgever. Indien de rapportage akkoord wordt bevonden, kunnen we starten met de inspectie van een groot aantal andere locaties.

13.00 uur: Terwijl ik terugrijd naar Rotterdam bel ik nog even naar kantoor om te melden dat we groen licht hebben gekregen. Ik spreek Thérèse, onze spin in het web bij de uitvoering van de projecten.

14.00 uur: Ik heb een afspraak bij een klant, waar terugkerende temperatuuroverschrijdingen in een aantal ruimtes op zijn locaties spelen. We gaan vanmiddag de details van de problematiek bespreken. Mijn jarenlange reliability en maintenance engineeringservaring in de klimaattechniek draagt zeker bij aan een blijvende oplossing voor het probleem. Doel van het gesprek is dat mijn voorgestelde aanpak van het probleem in goede aarde valt en Helix een aanbieding mag opstellen voor deze klant.

15:30 uur: Ik stap met een offerte aanvraag en een stapel tekeningen onder de arm bij de klant de deur uit. Terwijl ik over de Erasmusbrug rijd, word ik gebeld. De man aan de andere kant van de lijn begint zijn verhaal met: “Robert, jij weet nogal veel.” Voor mij een veel gehoorde zin, die meestal gevolgd wordt door een probleemstelling. Zo ook nu. Hij vervolgt: “We hebben ziekmeldingen en mensen klagen over droge ogen, terwijl we de vochtigheid netjes op 40% regelen. Hoe kunnen we dit probleem oplossen?” Na wat vertelt te hebben over de behaaglijkheidstabel zet ik mijn auto aan de kant en open mijn agenda om een afspraak te maken om bij hem langs te gaan.

16:00 uur: Ik stap mijn huis weer binnen. Ik verwerk nog wat e-mails en werk het CRM-systeem bij om vanavond nog wat aan de studie te gaan. Want ik mag dan adviseur en inspecteur zijn met 30 jaar ervaring, ook voor mij is permanente educatie een vereiste om mijn kennis up to date te houden.