“Het onderhouden van bezit doe je met een lange termijnvisie, daarvoor heb je een betrouwbare partner nodig.” Met deze woorden vat Annie Selles van Thius samen waarom deze woningcorporatie voor een strategische samenwerking met Helix heeft gekozen.
Thius beheert 480 complexen in de gemeenten, Buren, Neder-Betuwe en Tiel en kent Helix al jaren als die betrouwbare partner. Wat begon als incidentele ondersteuning, groeide uit tot een structurele samenwerking. Annie is werkzaam als Adviseur Informatievoorziening en Kwaliteitsborging bij Thius en onder andere verantwoordelijk voor het onderhoud van het woningbezit.
De uitdaging van een fusiecorporatie
“Thius is vijf jaar geleden ontstaan als een fusie van twee woningcorporaties. Bij de ene organisatie werd het bezit elke drie jaar geïnspecteerd, terwijl bij de andere organisatie geen structurele inspecties NEN 2767 werden gedaan. Er moest dus een grote inhaalslag gemaakt worden,” vertelt Annie.
Aanvankelijk wilde Thius de inspectiewerkzaamheden zelf oppakken. Zeven medewerkers, voornamelijk opzichters, volgden een opleiding om naast hun reguliere werk ook inspecties uit te voeren. Al snel werd duidelijk dat dit niet de ideale oplossing was. “Je mist continuïteit omdat iedereen het naast zijn eigen werk moet doen,” erkent Annie.
“Als de druk opliep, maakte ik regelmatig gebruik van de expertise van Helix. Ik ken hen vanuit de tijd dat ik via Helix opgeleid ben in het maken van een Meerjarenonderhoudsplan. Maar we wilden meer dan incidentele hulp. We waren op zoek naar continuïteit. We wilden een partij voor de lange termijn zodat we structureel ontzorgd worden en mensen ons woningbezit ook leerden kennen.” Met deze duidelijke behoefte was de keuze voor Helix logisch: “Het is heel prettig als deskundigen meekijken. Experts die kennis van zaken hebben en waar je mee kunt sparren. En daardoor hebben wij intern op dit gebied nooit capaciteitsproblemen.” Helix nam de volledige portefeuille over, alle onderhoudscomplexen worden nu geïnspecteerd volgens een driejaarlijkse cyclus.
Persoonlijk contact: van tent naar taart
Wat Thius bijzonder waardeert, is hoe naadloos Helix aansluit op hun processen. Jan-Willem van Welzen, directeur inspectiediensten bij Helix licht toe: “Wij willen geen rapporten maken die ergens in een lade verdwijnen. We werken dus meteen in het systeem van Thius. Deze directe koppeling zorgt ervoor dat de inspectiegegevens meteen beschikbaar zijn voor de verschillende afdelingen binnen Thius. Van Annie’s beleidsadviezen tot de praktische planning van de opzichters, zo werkt iedereen met dezelfde, actuele informatie.”
Ondanks deze goede start waren er ook uitdagingen. Je moet met elkaar leren werken, elkaar begrijpen. Annie deelt een leuke anekdote: “In mijn overzicht, volgens het scrumprincipe, gebruikte ik als symboliek een tentje. De tent stond symbool voor wanneer ik zat te wachten op informatie en niet verder kon. Gelukkig heb ik inmiddels geen tentjes meer nodig in mijn overzicht. Dus voorafgaand aan onze laatste evaluatie zei Helix’ projectleider Eric: Gaan we dan nu van tent naar taart? Dus dat hebben we gedaan, een uitgebreide evaluatie mét taart!”
Annie vertelt verder hoe ze waardeert dat Helix investeert in persoonlijke relaties. “Het gaat om contact met mensen, het gaat om relaties die je opbouwt en langdurig opbouwt,” benadrukt ze. “Ik leid Helix inspecteurs graag rond bij Thius. En dan krijg ik ook terug dat dat wordt gewaardeerd door zowel de inspecteur als onze mensen bij Thius. Zo weet je bijvoorbeeld als inspecteur wie er bij ons vervolgens met de gegevens aan het werk gaat. Door persoonlijk contact houd je iedereen betrokken en gemotiveerd.”
Mensenwerk
Deze persoonlijke aanpak levert concrete resultaten op. Annie geeft de samenwerking hoge rapportcijfers: een 8 voor het projectresultaat (“want er moet altijd iets beter kunnen”), en een 9 voor communicatie. Maar belangrijker nog: “Veel vertrouwen en een goede samenwerking, je weet gewoon wat je aan elkaar hebt.”
“Het is mensenwerk. Je gaat een verbinding aan met elkaar,” vat Annie de essentie van de samenwerking samen. Voor haar is duidelijk wat de toekomst moet brengen: “We vinden een lange termijnrelatie belangrijk, want je ziet dat het samenwerken echt steeds makkelijker gaat. Daarom hebben we ook gekozen voor een contract voor drie jaar. Daarna moeten we het opnieuw gaan bekijken, en ik ben niet de enige die erover gaat. Maar als ik voor mezelf mag spreken, zou ik zeggen doe maar weer drie jaar,” zegt ze met een kleine knipoog.